1. Kontrollér farver og kontraster
WCAG-princip: Perception
For at sikre tilgængeligheden af dit website er det vigtigt at kontrollere farver og kontraster. Et nyttigt værktøj er WCAG's kontrastforholdskrav. Ifølge retningslinjerne skal tekst have en minimumskontrast på 4,5:1 i forhold til baggrunden (3:1 for store tekststørrelser).
Du kan bruge online kontrastværktøjer til at evaluere kontrasten på dit website. Hvis kontrasten er utilstrækkelig, kan du justere farverne, så de opfylder WCAG-standarderne. Sådan sikrer du, at teksten er let læselig for personer med nedsat syn eller farvesynsproblemer. Ved at være opmærksom på kontrasten og følge de anbefalede retningslinjer kan du skabe et website, der er tilgængeligt for alle brugere, uanset deres synsevner.
2. Husk ”alt-tekster” til billederne
WCAG-princip: Perception
Det er vigtigt at bruge alternative tekster, også kendt som "alt-tekster", til dine billeder, når du skal gøre dit website mere tilgængeligt.
Alternative tekster er beskrivende tekstbeskrivelser, der giver brugerne, der ikke kan se billedet, mulighed for at forstå dets indhold og betydning. Når du tilføjer alternative tekster, er det afgørende at være specifik og præcis i din beskrivelse.
Identificer billedets formål og beskriv dets vigtigste elementer. Det hjælper brugere med nedsat syn, skærmlæsere og andre hjælpemidler til at forstå indholdet og navigere på dit website. Når du tilføjer alternative tekster, skal du også undgå at bruge generiske udtryk som "billede af" eller "grafik". Ved at være opmærksom på alternative tekster, sikrer du, at alle brugere får en komplet oplevelse af dit websites indhold og kontekst.
3. Brug korrekte overskrifter og semantisk struktur
WCAG-princip: Understandable
Det er vigtigt at bruge korrekte overskrifter og skabe en semantisk struktur, når du skal gøre dit website mere tilgængeligt.
Det betyder, at du skal bruge <h1>, <h2>, <h3> osv. tags i henhold til deres formål og hierarki. <h1> skal kun bruges til den øverste overskrift på siden, og efterfølgende overskrifter skal bruge de tilsvarende niveauer af <h2>, <h3>, osv.
På den måde hjælper du både brugere og skærmlæsere med at forstå og navigere i indholdet. Desuden bør du undgå at bruge overskrifter til blot at formatere tekst visuelt - de skal have en meningsfuld betydning. Ved at bruge korrekte overskrifter og en semantisk struktur gør du det lettere for brugere med forskellige kognitive og visuelle behov at forstå og interagere med dit website.
4. Tekstbaseret alternativ til video mv.
WCAG-princip: Perception
Tilføjelse af tekstbaserede alternativer til f.eks. video er afgørende for webtilgængelighed. For at sikre, at brugere med hørenedsættelse eller dem, der foretrækker at læse, kan få adgang til og forstå indholdet, bør du supplere audio- og videoklip med relevante tekstbaserede alternativer.
Det kan eksempelvis være:
1. Billedtekster: Tilføj billedtekster til dine videoer for at give en tekstlig repræsentation af det, der bliver sagt eller vist i klippet. På den måde kan brugere at læse indholdet, selvom de ikke kan høre eller har begrænset adgang til lyden.