Når det er lykkedes virksomheder at udstille en sømløs produktoplevelse på tværs af virksomhedens salgskanaler, er det på baggrund af en gennemarbejdet data governance-struktur, som går på tværs af hele organisationen.
Din virksomhed har garanteret allerede et fast dataformat i jeres økonomisystem, formodentlig også en definition for masterdata, og måske endda en defineret produktmodel, som bliver brugt i jeres marketingsorganisation.
Men har I også en veldefineret sammenkobling i jeres produktdata?
- Styr på dataformat
- Styr på dataflow
- Styr på dataejerskab
Den veldefinerede struktur for virksomhedens produktdata opnås gennem en nøje planlagt implementering af en PIM-løsning (Product Information Management). De fundamentale praksisser i en PIM-implementering er nemlig en kvalificering af dataformat og dataflow, samt forventningsafstemning omkring strukturer for organisatorisk og systemmæssigt dataejerskab. Dataejerskab bør fordeles i de rette domæner på tværs af organisationen. Det er altså ikke kun indenfor den nye PIM-løsning, men i hele virksomhedens kæde af dataflow for produktinformation.
Min personlige erfaring fra en række PIM-implementeringer er først og fremmest, at virksomhederne først opnår en reel og målbar værdi, hvis PIM-løsningen understøtter virksomhedens forretningskrav.
Jeg har flere gange konstateret, at den største fælde er, at man (af de forkerte årsager) lader sine traditioner for arbejdsgange og eksisterende systemplatforme diktere sit dataformat i PIM-løsningen – og det fastlåser organisationens udviklingspotentiale.
Denne fælde er rimelig naturlig, hvis man forestiller sig en PIM-løsning som en one-size-fits-all. Derfor vil jeg altid anbefale en analytisk agil fremgangsmåde for at sikre både de organisatoriske og tekniske aspekter af implementeringen.