Nye krav til webtilgængelighed

Danske regler for niveauet af webtilgængelighed (WCAG) stiller præcise krav til det UI/brugergrænseflade, som offentlige danske hjemmesider udstiller. Men allerede fra 2025 vil det også gælde alle nye brugervendte hjemmesider fra bl.a. virksomheder i finanssektoren og e-handel, som vil skulle leve op til de samme krav – det vil sige mindst leve op til WCAG 2.1 AA standarden.

d. 7. marts 2023

Morten Fischer
Senior UI Specialist

Braille computer keyboard

Lighed og empati for alle brugere

Langt hen ad vejen er det et spørgsmål om forståelse og empati for en bredere kreds af brugere, hvis fysiske eller psykiske udfordringer gør det svært for dem at anvende grafiske brugergrænseflader. Her bliver en velovervejet implementering af brugergrænsefladen ekstremt vigtig. Den gode hjemmeside er ikke kun et spørgsmål om at sætte strøm til et flot design - det handler om at tænke inklusion ind i designet.

Med en gennemtænkt og velimplementeret webtilgængelighed udvider virksomheder og organisationer betragteligt den kreds af brugere, der kan anvende websitet. Webtilgængelighed bliver understøttet af nem og intuitiv navigation samt hjælpeværktøjer, som eksempelvis skærmoplæsere. Det handler om at inkludere alle brugergrupper på dit site.

Morten Fischer
Senior UI Specialist

Teknologierne er klar – men skal bruges rigtigt

Når vi taler webtilgængelighed, er der i mange tilfælde tale om brugere, som anvender skærmlæsere til at navigere et website. I alle moderne browsere udstilles hele websitet til interaktion via et ’Accessibility API’, som ved korrekt implementering af løsningen udstiller navigation, indhold m.v. til skærmlæseren.

Standardorganet bag HTML har gennem mange år udviklet en række HTML-attributter til yderligere at understøtte skærmlæserne. Disse skal bruges korrekt for at sikre, at skærmlæseren fungerer efter hensigten.

Det betyder kort sagt, at hjemmesider, hvis indhold primært er bygget op af ’DIV’ og ’SPAN’, højst sandsynligt ikke fungerer godt for svagtseende og blinde - og heller ikke lever op til WCAG-kravene.

Det kræver mere end teknologi

En del af løsningen ligger i teknologien og hos udviklerne. Men en mindst lige så vigtig del ligger hos redaktørerne, som skal sørge for at indholdet bliver organiseret og oprettet korrekt, så det følger tilgængelighedsstandarderne. For eksempel ved at angive gode beskrivende alt-tekster til billederne, som kan læses op for dem, der ikke kan se billedet.

Der er faktisk også en business case

Øget webtilgængelighed på for eksempel en commerce-løsning kan bidrage positivt til dens forretningsmæssige resultater på flere områder. Det vil for eksempel øge virksomhedens potentiale til at nå en bredere kundebase ved at skabe et mere tilgængeligt websted for personer med forskellige evner og behov, hvilket kan øge salget og indtjeningen. Hvis ikke dit website er tilgængeligt, browser disse brugergrupper videre til konkurrenten. Globalt er der mere end 1 milliard mennesker med handicap (https://www.w3.org/WAI/business-case/), som du potentielt sender videre til dine konkurrenter, hvis ikke du inkluderer dem på dit site.

Derudover har det potentiale til at styrke en virksomhed eller organisations brand og omdømme, da det viser et forretningsmæssigt engagement i inklusivitet og tilgængelighed. Lighed for alle brugere.

Endelig vil en øget webtilgængelighed også sikre overholdelse af de kommende lovgivningsmæssige krav.

Hvordan kommer jeg i gang?

Nedenfor giver vi fem gode råd til at komme i gang med at arbejde med webtilgængelighed.

Hvis du har brug for at komme i gang, så ræk ud til Morten Fischer, Senior UI Specialist i Immeo.

Om Morten Fischer

Morten er Senior Lead UI Specialist, og har været en del af Immeo siden 2019. Han står i spidsen for Immeos UI-team og agerer UI-spydspids på adskillige af vores projekter for bl.a. EWII, Nordlux og Kræftens Bekæmpelse. 

Han har 15+ år erfaring og har designet og kodet utallige løsninger i JavaScript, CSS og HTML, inkl. projekter til offentlige institutioner med krav om stram efterlevelse af WCAG-webtilgængelighedsstandarden. 

Morten er oprindelig lollik, men bor i dag midt på Sjælland sammen med familien. Han er kendt for sin brune sovs, og et veludstyret VR-setup til at understøtte sit skjulte liv som rumpirat. 

mfi@immeo.dk | +45 2615 4282 

Vil du vide mere?

kontakt
Ivan Beltoft Partner

+45 2222 0252

ibe@immeo.dk

Ivan-Beltoft-Partner-Immeo
breaker