branche-produktion

Digital transformation: 6 grunde til at du ikke kommer videre

Det er svært at indrømme som tekniker, men teknologi er ikke svaret på alt, når du driver digital transformation.

Indtil for nylig handlede digital transformation for mange virksomheder om at automatisere tidskrævende processer internt. Men transformationen handlede også om nye salgsmodeller og at understøtte arbejdet med at styrke kunderelationer online, så det blev nemmere for kunder og partnere at samarbejde med dem.

Så blev verden påvirket af en global pandemi. Opgaven ændrede sig nu til at understøtte hybridarbejde og – hvis der var tid til det – fortsætte arbejdet med at modernisere teknologilandskabet, automatisere og modne den datadrevne organisation.

Nu strømmer den næste digitale bølge ind over os. Den er i høj grad drevet af kunstig intelligens og maskinlæring og markerer – efter min mening - et fokusskifte fra digital transformation og hen imod en virkelighed, hvor CIOs i højere grad skal forberede sig på at håndtere en datarevolution.  

Peter Wind
Partner, Immeo

Det stiller høje krav til den enkelte it-leder. Krav, der alt for ofte ikke bliver indfriet, og som får digitale transformationer til at sakke bagud.  

Gennem de mange digitale udviklingsprojekter, jeg har været involveret i igennem årenes løb, har jeg lagt mærke til, at der er en række dårlige vaner, der bliver ved med at dukke op. Dårlige vaner, der forhindrer disse virksomheder i at komme godt videre på deres digitale rejse, uanset de strategiske mål.

1. At stirre sig blind på teknologi – og glemme forretningsmål

Ifølge Gartner er et af de vigtigste afkast af en digital transformation at sikre, at virksomheden er i stand til at levere en fremragende kunde- og brugeroplevelse. Desværre viser undersøgelsen også, at kun 12% af CIOs er er i stand til at "samarbejde om at lede, levere og styre digitale initiativer sammen med deres øvrige kolleger i virksomhedens topledelse. Det betyder, at mange virksomheder går glip af den synergi, der opstår mellem teknologi og forretning.  

De fleste danske virksomheder har taget den digitale transformation til sig. Men det har ikke nødvendigvis gjort dem bedre til at sælge online. Få virksomheder forstår at kombinere teknologi med et kundeorienteret mindset. De er gode til at italesætte denne faldgrube, men falder alligevel i, når teknologien overtager agendaen.

Mere samarbejde mellem forretningen og it

45 procent af topledere er begyndt at samarbejde bredere med blandt andet it og andre tekniske fagområder for at sikre et tættere samspil mellem forretning og it, ifølge denne Gartner-undersøgelse.

Topledere står over for et paradigmeskifte, hvor de bliver nødt til at inddrage CTO's og andre i samme lag for bedre at være i stand til at balancere budgethensyn, nye digitale teknologier og de overordnede strategiske forretningsmål.

Mandi Bishop
Analytiker, Gartner

2. At gøre alting til en prioritet – og overse de vigtigste behov

En af de største fejl, virksomheder begår, er at tackle for meget på én gang. En digital transformation kan blive set som en opfordring til at håndtere al teknisk gæld og opgradere ældre systemer. 

Man bør starte med at kigge på de områder, hvor en digitalisering vil gavne forretningen bedst muligt. Det kræver en digitalisering af processer og bagvedliggende data-modeller, og her står mange danske virksomheder stadig med en udfordring, før de igen kan iføre sig den digitale førertrøje i kampen om kunderne.

3. Undervurdere forandringsledelse i forbindelse med en transformation

It-teknologi er og vil aldrig være bedre end den anvendelse, den bliver udsat for. Hvis mennesker ikke forstår, hvorfor eller hvordan de optimalt skal bruge en given it-løsning, så kommer man aldrig til at lykkedes med den forandring, man som virksomhed gennemgår ved implementering af nye digitale løsninger.  

Derfor er det ekstra vigtigt, at virksomheder lykkedes internt med at få mennesker og organisation med på den digitale rejse. Der skal være forståelse og accept hele vejen oppefra ved den øverste ledelse i virksomheden og ned til brugerne af de digitale teknologier.  

Nøglen er at udbrede forståelsen for og accept af de digitale værktøjer hos brugerne i organisationen og sikre, at så mange som muligt anvender dem. Det er enormt vigtigt, at hele organisationen har både forståelse, vilje og evnerne til at være en aktiv del af forandringen.

4. At investere i kunstig intelligens og maskinlæring uden det rigtige datagrundlag

Kunstig intelligens består af en række anderledes teknologier, der kræver en separat strategi og evner. Det kræver først og fremmest en gennemtænkt og pragmatisk tilgang til virksomhedens data. Gartner henviser til begrebet “AI-ready data”  som én af flere kritiske forudsætninger for at få succes med kunstig intelligens fremadrettet. 

Organisationer, der tror, de kan udnytte kunstig intelligens uden at forbedre deres eksisterende it-landskab til det præcise formål, vil komme galt afsted.

5. At tro at it-strategi udelukkende er it-afdelingens ansvar

Det er min oplevelse, at mange CIO’s sidder alene med spørgsmål.

Tænkningen om it og it-arkitekturen skal udvikle sig fra at have været set som en “service provider” - altså intern procesoptimering og effektivisering til nu at blive anerkendt som en “business driver” - en aktiv medspiller i det forretningsstrategiske arbejde. For der kan skabes mange forretningsmuligheder med it – men det kræver aktiv deltagelse fra både forretningen og topledelse.

Hvilken rolle skal it spille?

6. At misse det teknologiske lyntog – og stå alene tilbage på perronen

Nye teknologier vinder frem med jævnlig kadence. Ofte er hypen overdrevet – og så er der de tilfælde, hvor oversete teknologier udviklede sig til dominerende magtfaktorer, der skubbede virksomheder foran andre. I de tilfælde er det ikke sjovt at være den, der overså - eller rynkede på næsen af udviklingen. Det gør ondt at gå glip af konkurrencemæssige fordele. Det er også dyrt at indhente det forsømte, og så kan det også skabe en masse unødvendig uro internt i organisationen. 

Systematisk overvågning af, hvad der rører sig på det teknologiske felt, er til en vis grad nødvendigt i virksomheden – gerne forankret i virksomheden, fordelt på flere ansvarsområder, så opgaven ikke lander hos nogle få teknologiske ildsjæle.

Er du nysgerrig på at vide mere?

I Dagbladet Børsen beskriver jeg de fem benspænd, der bremser virksomheders digitale transformation. 

Dem kan du læse om her.

Vil du vide mere?

kontakt
Peter Wind Partner

+45 3163 6403

pwi@immeo.dk

Peter-wind
breaker