Konceptet med at håndtere data inden for miljøpåvirkning, bæredygtighed og CO2-aftryk er ikke nyt. Men over tid har kravene til virksomhederne ændret sig fra at være en frivillig markedsføringsøvelse til at være et lovkrav.
Det stigende pres på producenter, fragt-, energi-, og forsyningsvirksomheder og andre aktører til at begrænse klimaaftrykket er nu så stort, at det ikke længere kan ignoreres. Presset kommer nedefra og op fra forbrugere, fra politikere og fra de virksomheder, der har formået at gå forrest.
At skulle dokumentere sin andel af klimabelastningen – og hvad der bliver gjort for at kompensere for det – er med indføringen af CSRD nu et operationelt krav for at få lov til at drive virksomhed.
Frekvensen og detaljeniveauet for dataindsamlingen er derfor steget markant. Tidligere blev bæredygtighedsdata håndteret på et aggregeret niveau.
Efterhånden som vi nærmer os den endelige designfase af det digitale produktpas i 2025, skal virksomheder være forberedte på at håndtere bæredygtighedsdata på batch/SKU-niveau, og sikre sporbarhed og ansvarlighed gennem hele produktets livscyklus.
Der er tale om bastante krav for virksomheders produkter og services.