Hvem siger, at printproduktion er død?

Mange virksomheder digitaliserer deres salgskanaler for at skalere deres forretnings- og markedsføringsmuligheder. Men offline salg og printede kataloger er stadig aktuelt, og mange B2B- og B2C-kunder efterspørger det. Det stiller krav til, at produktdata kan styres til at imødekomme forskelligartede forretningsbehov.

d. 21. september 2020

Bo Pedersen
Principal Specialist, Immeo

Bo Pedersen 2020

PIM er løsningen her - for det bygger bro mellem den digitale verden og offline salgsaktiviteter, og printproduktion er på ingen måde død. I mit arbejde som rådgiver af PIM-løsninger hos Immeo, støder jeg tit på et behov for effektivt at kunne producere printede kataloger og sikre at printprocesser kører automatisk – både internt i organisationen og på tværs af afdelinger og med eksterne stakeholders som f.eks. design- og printbureauer.

Tre eksempler på, hvordan PIM gør printproduktion mulig

Det skaber udfordringer ift. at håndtere produktdata og arbejdsprocesser, men også nogle spændende muligheder for at understøtte større synergi, samarbejde og effektivitet på tværs af organisationen med de rette løsninger.

Lad mig give 3 gode eksempler på hvordan PIM effektivt gør en printproduktion mulig, og kan kombineres med andre systemer.

Med en standard plugin til InDesign, kan en printproduktion fungere direkte ud af PIM til mindre produktioner. De kreative udfoldelsesmuligheder bevares og gør det muligt at arbejde direkte med opdateret produktdata til produktion af særlige kataloger og mindre produktioner.

PIM target arhictecture

PIM kan også håndtere de helt store produktioner via produktions-plugins (som f.eks. CACIDI og EasyCatalog). Her flyttes data ud fra PIM til produktionen med en semi-koblet produktionsform, som indfrier en højere performance samt bedre styring af det samlede katalog. (annonce & sidelayout-administration m.m.)

nyheder-PIM-optimerer-din-webshop-til-digital-julehandel-immeo-sephora

Fastdefinerede PDF-templates direkte ud fra PIM, kan anvendes til automatisk at samle en katalogproduktion via en publikationskanal (eller blot produktark). Det giver også mulighed for at producere printmateriale til mindre produktioner ud fra samme publikationskanal direkte i InDesign via plugin.

PDF image

Synergi på tværs af organisationen

Fælles for disse løsninger er, at det er PIM, der håndterer og beriger produktdata og faciliterer printproduktionerne. På den måde ensrettes iscenesættelsen af produkterne ud til salgskanalerne og skaber synergier mellem de afdelinger, som skal samarbejde, f.eks. marketing, salg samt produktejere.

Hvis du vil vide mere om de muligheder PIM giver, så bliv medlem af vores ERFA-gruppe på LinkedIn, hvor du kan dele din viden og erfaringer med ligesindede og blive endnu skarpere hvordan du forbedrer dine produktdata med PIM.

Om Bo Pedersen

Bo Pedersen er Principal Specialist og certificeret inriver Business Consultant. Han har 20 års erfaring inden for udrulning af forretningsteknologier og har et stort fokus på at styrke viden og kompetencerne for involverede stakeholders og forretningsenheder.

På den måde optimeres forretningsprocesser og it-løsningerne kan imødekomme virksomhedernes aktuelle og fremtidige forretningsbehov.

bop@immeo.dk | +45 4014 4114

Vil du vide mere?

kontakt
Simon Aisen Partner

+45 2222 0260

sai@immeo.dk

sai

kontakt
Bo Pedersen Principal Specialist, Immeo

+45 4014 4114

bop@immeo.dk

BOP
breaker