Umbraco, Optimizely og Sitecore ser alle Composable DXP (Digital Experience Platform) som nøglen til at imødekomme fremtidens behov.
En modulær platformsløsning er nøglen til at kunne imødekomme forretningen og kunders behov.
Principal og områdeansvarlig for portaler og applikationer, Mads Terp, har deltaget i en række web- og commerce-konferencer i løbet af efteråret og vinteren 2022 og deler her sit syn på, hvordan en moderne webarkitektur kommer til at se ud i 2023. Nøgleordet er: Composable Digital Experience Platform.
Over de seneste måneders tid har jeg besøgt tre af de af mest anerkendte leverandører af webplatforme for at høre, hvordan de hver især ser på fremtidens digitale web- og commerce-landskab; nemlig Umbracos Gold Partner Summit, Optimizelys Opticon og Sitecores Symposium Takeaways.
Selvom de tre platformsleverandører har forskellige produkter og platforme, er der alligevel en stor enighed om, hvordan de ser behovene udvikle sig i fremtiden. Jeg har opsummeret hovedpointerne nedenfor.
Vi lever i en usikker og uforudsigelig tid, hvor verden og forretning ændrer sig og disruptes i stigende hastighed. Det er derfor essentielt hurtigt at kunne tilpasse sig nye behov.
Stigende kompleksitet i systemlandskabet, hvor antallet af nye produkter og services der tilbydes eksploderer - og giver et stigende behov for hurtigt at kunne afprøve nye koncepter og services.
Der er hastigt stigende informationsmængder og kanaler. Derfor er der behov for at tænke og bygge brugeroplevelser på tværs af kanaler – det forventer brugere og kunder.
Det er vigtigt, at du ikke lader dig blive fastlåst til ét produkt, bare fordi netop dét produkt er bundlet med platformen. Hvis der f.eks. bliver udviklet en ny søgemotor i markedet, som giver langt bedre resultater, skal den kunne blive integreret i platformen uden du behøver at udskifte resten af platformen.
Det er også vigtigt, at platformene kan understøtte hurtig og løbende afprøvning og evaluering af nye koncepter - f.eks. gennem A/B test. Det handler om at indarbejde hurtig afprøvning og validering af ideer tidligt og konsistent i innovations- og udviklingsprocesserne for dels at evaluere effekten og dels for at minimere omkostninger og time-to-market.
Du kan f.eks. bruge Minimal Viable Experiment (MVE) til at tage informerede og datadrevne valg om retningen.
Og sidst, men ikke mindst, skal platformene kunne levere ind i et økosystem, der tilsammen leverer den sublime og integrerede brugerrejse på tværs af touch points og kanaler. Indsigter på tværs af kapabiliteter og kanaler er afgørende for den sublime brugeroplevelse. Selvom de enkelte kapabiliteter er afgrænsede og selvstændige entiteter, er det afgørende, at data bliver orkestreret, så du kan opnå indsigter og muligheder på tværs.
Umbraco, Optimizely og Sitecore ser alle Composable DXP (Digital Experience Platform) som nøglen til at imødekomme fremtidens behov.
En modulær platformsløsning er nøglen til at kunne imødekomme forretningen og kunders behov.
For at kunne møde fremtidens behov skal platformene være modulære (composable) og man skal kunne ændre eller udskifte delkomponenter i platformen løbende fremfor at udskifte hele platformen.
Det øger time-to-market på tilpasning af løsningen og sikrer, at organisationen og platformen kan følge med, når behovene ændres. Man skal frit kunne vælge ’best-of-breed’ kapabiliteter og services, der maksimerer værdien og brugeroplevelsen.
Min klare anbefaling er at vælge det bedste CMS til redaktøroplevelsen og indholdsprocesserne, vælge den bedste søgemaskine, vælge den bedste personaliseringsmotor, osv. Og ikke mindst - løbende udskifte når der kommer bedre alternativer på markedet.
Den gode nyhed er, at processen mod et composable systemlandskab ikke behøver at foregå som en revolution. Du kan implementere en composable arkitektur gradvist over tid i et eksisterende systemlandskab ved at starte i én ende af landskabet og løbende modernisere og bygge flere kapabiliteter på.
Vi har gennem en årrække brugt composable arkitektur og forretningskapabiliteter til at designe og modellere løsninger.
Et af de seneste eksempler er hos EWII, som du kan læse om her.
Mads Terp er Principal i Immeo med ansvar for portaler og applikationer. Han har været en del af holdet siden 2021 og er blandt andet ansvarlig for Immeos strategiske samarbejdet med Nordic RCC og står bag den populære Optimizely ERFA-gruppe.
Mads er tilmed ansvarlig for Immeos partnerskaber med bl.a. Umbraco, Optimizely og Sitecore.
Derudover er han en habil tennisspiller og forsvarende mester i Immeos årlige tennisturnering og semifinalist i vores store Knæk Cancer-tennisturnering i 2022.
mte@immeo.dk | +45 2233 7680