7 måder du kan reducere dine Azure-omkostninger på

Virksomhedens cloud-omkostninger kan hurtigt løbe op uden et overblik og jævnlig vurdering af, om det du betaler for, også dækker behovet. Her får du syv gode råd til at holde overblikket. Nøgleordene er løbende behovsafklaring og god governance.

d. 22. januar 2024

Troels Toftebjerg Hansen & Rasmus Corlin

Vælg dine cloud-elementer med omhu

Når du arbejder med opsætning af løsninger i et cloud-miljø, er det nemt at tilvælge en masse elementer. Derfor er det vigtigt, at du er opmærksom på, hvilke elementer i den samlede cloud-sammensætning der bedst bidrager til den løsning, virksomheden har behov for.

Et godt eksempel er, at man som it-drift kan have uddelegeret rettigheder til DevOps-teams med beføjelse til at bruge Azure Cloud-ressourcer. Hvis it-driften ikke løbende følger med – eller har opsat automatiseret omkostningsoptimering - så risikerer man hurtigt, at omkostningerne løber løbsk - uden at it-driften selv har taget aktivt initiativ til at forbruge ressourcer. 

Det kan lyde som et simpelt husholdningsråd, men det er værd at gentage. For i virkeligheden har vi set flere eksempler på, at det kan svært at efterleve. 

For eksempel har vi for nylig gennemført en række omkostningsoptimeringer hos en af vores kunder. Kundens sammensætning af Azure Cloud-elementer blev gennemgået, og her blev det identificeret, at kunden havde unødigt store omkostninger på en af de løsninger, de havde implementeret i deres Azure Cloud-miljø. 

Det opdagede vi ved at kigge på, hvordan blandt andet backup- og arkivfunktioner i Azure Cloud blev anvendt. De elementer, der ikke gav værdi til forretningen, anbefalede vi at reducere. På baggrund af anbefalingerne blev kundens månedlige Azure-omkostninger reduceret med hele 50 procent – eller hvad der i kroner og øre svarer til en månedlig besparelse på omkring 25.000 kr.

Værdien af omkostningsstyring og sund fornuft

Kundeeksemplet for oven viser, hvor afgørende det er at sætte et omkostningsbudget og -styring op i virksomhedens Azure Cloud-sammensætning.

Med det mundrette udtryk Cost Optimization and Management handler det kort og godt om løbende at spore omkostningsfordelingen, holde øje med de valgte Microsoft Azure-komponenter og services, og hvad virksomheden betaler for det. For som kundeeksemplet ovenfor fortæller, så kan det godt stikke af, hvis man ikke er opmærksom.

Du bør derfor forholde dig helt nøgternt til, hvad du vurderer, at virksomhedens løbende driftsomkostninger for en given løsning i Azure Cloud-miljøet skal være og allokere et budget til platformen.

Efter tre måneders drift er det en god ide at etablere en gennemsnitlig hosting-omkostningsbaseline, sørge for at identificere og optimere ikke-brugte eller ikke-udnyttede ressourcer, og rette til i sin cloud-sammensætning i overensstemmelse hermed.

7 råd, der er guld værd

Sammensætningen af virksomhedens cloud-opsætning skal helst give maksimal værdi i hele abonnementsperioden.

Det kan være komplekst at styre, for der kan opstå pludselige behov for at tilføje flere tjenester til sammensætningen. Og der kan være perioder, hvor det ikke giver værdi at abonnere på de tilføjede tjenester.

Derfor vil vi anbefale dig at følge disse råd:

1. Skru ned for ressourcer og funktioner du ikke bruger

Det kan være virtual machines, ExpressRoute-forbindelser eller andre funktionaliter, der ikke bliver brugt. Med Azure Advisor i dit Azure Cloud-setup kan du opsætte kontrol af de ressourcer og funktioner, du bruger, og modtage en notifikation, der fremhæver de ressourcer og funktioner, du bruger mindst.

Det gør det nemmere for dig at udpege, hvor det giver mening at optimere dine omkostninger og hente væsentlige besparelser.

2. Brug teknologien på den mest hensigtsmæssige måde

Et andet sted, hvor det kan give mening at kigge efter besparelser, er nødvendigheden af at opbevare dine data varmt eller koldt. 

Hot data storage er til de data, der er nødvendige for at drive virksomhedens forretning, eksempelvis kundedata, produkter og ordrer, mens cold data storage er til de data, du ikke bruger jævnligt, som eksempelvis historiske eller back-up data, og dermed ikke har behov for at trække ud med kort varsel. Forskellen i hastighed er markant.

Varmt opbevarede data kan hentes, så snart du kalder dem, mens det kan tage timer og endda dage at hente de køligt opbevarede data. I de fleste databasesystemer er der en tydelig tendens til at opbevare en relativ lille del af den samlede datamængde varm og nemt tilgængelig, mens resten opbevares koldt.

Hvis du har store datamængder, du ikke har behov for jævnlig adgang til - f.eks. flere terabytes - så er det markant mere omkostningseffektivt at opbevare dem på køl. Forskellen kan være helt op til mange tusinde kroner hver måned, så det kan være en overvejelse værd.

Du kan læse meget mere om Microsofts priser, og hvad du skal være opmærksom på i forhold til varm og kold dataopbevaring her.

Microsofts priser på Cold og Hot Data Storage

3. Undersøg om du kan opnå besparelser på baggrund af de licenser, du allerede har indkøbt

Har du on-premise Microsoft Windows og SQL Server licenser tilgængelige, der stadig er omfattet af Software Assurance (Azure Hybrid Benefit), kan du overveje at justere størrelsen og dimensioneringen af cloud service-ressourcerne og eventuelt genbruge disse licenser. 

På den måde er det muligt at optimere omkostningerne over tid ved at op- og nedskalere sammensætningen, når det er nødvendigt.

4. Reservér ressourcer og opnå markante besparelser

På udvalgte Azure-services kan du med fordel reservere ressourcer for en periode på mellem 1 til 3 år og opnå markante rabatter.

Du reserverer ikke specifikke ressourcer, som eksempelvis cloud storage, men allokerer midler til et ressourceområde og specifikation, som du senere kan udnytte. Du kan typisk indhente rabatter på mellem 35-55% på de ressourcer, der er blevet reserveret for en tidsperiode.

5. Sæt et budget for cloud-omkostningerne

Med Azure Cost Management kan du fastsætte udgiftsgrænser for specifikke Azure-abonnementer, ressourcegrupper eller tjenester. Her kan du opsætte og modtage advarsler, når udgifter nærmer sig eller overskrider foruddefinerede grænser. Det hjælper med at forhindre uventede overskridelser og sikrer, at cloud-udgifter forbliver inden for budgettet. Hermed får du en chance for at reagere, før det går helt galt.

Denne gennemsigtighed er afgørende for omkostningskontrol og budgetstyring. Azure leverer detaljerede fakturerings- og brugsrapporter, hvilket tillader dig at identificere de tjenester og arbejdsbelastninger, der bidrager mest til virksomhedens samlede omkostninger. Ved at analysere denne information kan du træffe informerede beslutninger om ressourceallokering, identificere muligheder for omkostningsbesparelser og optimere virksomhedens cloud-forbrug.

At tilføje ekstra tjenester rykker naturligvis ved virksomhedens månedlige omkostninger, så spørgsmålet er, hvordan du sikrer dig, at virksomhedens cloud-omkostninger giver maksimal værdi?

6. Stil krav til forretningen

Når du arbejder med sammensætning af virksomhedens Azure cloud-miljø, er det vigtigt at vurdere hvert projekt og forespørgsel fra forretningen, som du og dine kolleger i it-driften er blevet bedt om at understøtte. I stedet for ukritisk at acceptere forespørgsler om eksempelvis nye heatmap-funktionaliteter eller chatbot-plugins fra salg og marketing, så stil krav om cost-benefit-analyser og definerede driftsbudgetter.

Det giver det bedste udgangspunkt for at vurdere, hvilke tiltag, der giver mening i forhold til udgiften og reelt gavner virksomheden. Det gør det samtidig nemmere for dig at danne et overblik over, hvad der er brug for i driften.

7. Evaluér løbende på din sammensætning

Endelig er det værd at nævne, at du gør klogt i at etablere faste review-møder, hvor du forholder dig til de aktuelle omkostninger og fastlagte budgetter i virksomhedens Azure Cloud-miljø. Er der tendenser, der skal følges op på? Bliver de ressourcer, der er tilvalgt, udnyttet til fulde eller er nogle af dem overflødige?

Er der behov for at følge op med forretningen for at validere, om den samlede it-drift bidrager til det oprindelige forretningsmål?  Skal budgetterne justeres? Er der stigende udgiftstendenser, der skal undersøges nærmere?

Disse spørgsmål giver dig et godt grundlag for at vurdere, om din Azure Cloud-sammensætning er helt som den skal være, eller om der skal optimeres på løsningen.

Om Troels og Rasmus

Troels Toftebjerg Hansen er ansat som Senior Lead Software Engineer og har været en del af Immeo siden 2019. Han er uddannet kandidat i datalogi fra Aarhus Universitet og har udviklet og optimeret på it-løsninger siden 2013.

Rasmus Corlin har været en del af Immeo siden 2018, hvor han startede som Managing Architect. Han har bidraget til opbygningen af Immeos tilstedeværelse i Jylland, blandt andet med etableringen af vores kontor i Aarhus. Han er uddannet kandidat i datalogi fra Aalborg Universitet i 2005.

rco@immeo.dk | +452222 0261

breaker