Fem råd til virksomheder, der arbejder med PIM

Det bliver fortsat mere værdifuldt for virksomheder at arbejde med produktinformation på et strategisk niveau, men det kræver en vedvarende investering i kompetencer og teknologi, der understøtter den samlede produktoplevelse.

Sådan lød den grundlæggende konklusion fra PIMpoint 2023, der løb af stablen d. 9. maj i Malmø.

Allan Lund

Managing Specialist, Immeo

Fem råd til dig, der arbejder med produktinformation

PIM Specialist Allan Lund var blandt gruppen af Immeo-folk, der havde krydset Øresund for at blive klogere på, hvad der rører sig indenfor Product Information Management (PIM). Han har samlet fem konkrete pointer fra dagen, der er relevante for alle virksomheder, der vil arbejde strategisk med produktinformation.

Øget fokus på bæredygtighed

Produkters bæredygtighed var et gennemgående tema på PIMpoint2023, og snart vil der fra lovgivningsside blive stillet skrappe krav til virksomhedernes produktinformation omkring bæredygtighed på det enkelte produkt.

EU vil introducere det digitale produktpas

Allerede i 2024 vil EU introducere det digitale produktpas (DPP) som har til formål at sikre virksomheder og forbrugere let adgang til produktinformation på områder, som f.eks. holdbarhed, gennemsigtighed i værdikæden, sporbarhed, genanvendelighed – blot for at nævne nogle få.

At håndtere, organisere og distribuere så mange informationer, stiller ikke kun massive krav til virksomhedernes teknologi, også i høj grad nye krav til bl.a. strategi, organisering, processer, produktlanceringer m.m.

PIMpoint 2023 salen (1)

Skab tillid til dit produkt

Digitaliseringen har givet virksomheder mulighed for at dyrke nye kanaler og markeder i et større omfang og tempo end tidligere. Tænk blot på de muligheder som for eksempel product listings på Amazon tilbyder i form af udbredelse- og eksponering af produkter.

Når virksomheder sælger produkter via nye kanaler og markeder, er det essentielt, at man skaber tillid omkring sit produkt, da produktet i lanceringsfasen er ukendt for kunderne. Målrettet, fyldestgørende og lokaliseret produktinformation er en afgørende succesfaktor få at skabe tillid hos de nye kunder for at øge kendskabet og generere salg. Det gælder i forhold til alle produktets touch points på de nye kanaler og markeder.

Dataindsigt bliver muligt over hele kunderejsen

Når producenten har leveret produktinformation og afsendt produkterne til den partnervirksomhed, der varetager salgsprocessen ud mod slutkunden, har producenten reelt afgivet kontrol i forhold til, hvordan produktet udstilles i de respektive salgskanaler.

Derudover er der ikke adgang til relevant data og indsigt i forhold til en række parametre omkring produktets performance. Ny teknologi gør det nu muligt for producenten at indhente data om alt fra købsadfærd, effekt af produktinformation, lagerstatus, søgning til konkurrenter. Således kan virksomheder nu tage et større ejerskab større dele af produktrejsen, og anvende data til at optimere salg, indtjening og brandkendskab.

Brug AI til produktberigelse

Måske tidens mest debatterede teknologi, AI, var ligeledes et emne på PIMpoint. Inriver PIM tilbyder integreret AI som funktion i PIM-systemet med formålet at effektivisere og maksimere produktberigelsen i PIM.

AI er på den måde i stand til at berige produkter med differentieret indhold, så produktbeskrivelsen er tilpasset den enkelte salgskanal. Desuden er AI i stand til at levere produktbeskrivelsen i forskellige sprog, formater og tone of voice.

AI medfører både en række muligheder og udfordringer i forbindelse med produktberigelsen, og man bør som virksomhed på strategisk niveau drøfte, i hvilke omfang og til hvilke formål AI bør blive brugt.

Produktinformation som en strategisk disciplin

For mange virksomheder er produktinformation ikke længere et område, der udelukkende forvaltes af it-, e-commerce- eller marketingafdelingen. Produktinformation er en disciplin, der kræver opmærksomhed hos topledelsen, og der skal udformes en strategi for, hvordan virksomheden griber det an, og således tager ejerskab over deres produktinformation.

Produktinformation har indflydelse på virksomhedens Product to Market-strategi, organisering, processer, teknologivalg m.m. Derudover samler produktinformation-disciplinen virksomheder, og fodrer til samarbejde og synergi imellem de forskellige forretningsområder i virksomheden.

Det kom blandt andet til udtryk hos de deltagende virksomheder på PIMpoint 2023. Mange var repræsenteret med dedikerede PIM-roller, hvis formål bl.a. består at i drive produktinformation i virksomheden og sikre, at der bliver taget ejerskab og imødekomme forretningsbehov inden for området.

Om Allan Lund

Allan Lund er Managing Specialist i Immeos Product to Market & PIM-team og hjælper dagligt virksomheder tage ejerskab over deres produktinformation.

Han har flere års erfaring som PIM-konsulent, og har tidligere arbejdet med digitalisering og produktinformation for bl.a. TOP-TOY og Mattel.

Allan er stolt jyde, men bor nu i Greve Strand med sin kone og lille datter. Han elsker at se amerikansk fodbold, drikke negroni og spille el-guitar. Efter 25 år har han endelig taget sig sammen til at lære at spille soloen til Hotel California.

alu@immeo.dk | +45 3167 6962

Vil du vide mere?

kontakt
Simon Aisen Partner

+45 2222 0260

sai@immeo.dk

sai
breaker