Grønne blade

Data som drivkraft: Realisér ESG-mål gennem effektiv eksekvering

Kom med, når vi den 17. april sætter fokus på datadrevet ESG og det digitale produktpas. Lad dig inspirere af spændende oplæg fra en række førende eksperter fra bl.a. Dansk Industri, The Footprint Firm, Outfit International og Rockwool, som vil dele konkrete cases, indsigter og best practices.

Dato 17. april 2024 Tidspunkt Kl. 9 - 13
Sted Bernstorff Slot, Jægersborg Allé 93, 2820 Gentofte Pris Gratis

Transformér mål til handling med datadrevet ESG

Bæredygtighed og ESG (Environmental, Social & Governance) er ikke længere sidebemærkninger. Det er strategiske pejlemærker for alle organisationer, der vil lykkes kommercielt.

Størstedelen af danske virksomheder vurderer bæredygtighed i top 3 over de vigtigste agendaer for fremtiden. Det skyldes, at de ikke længere kun måles på deres økonomiske præstationer, men også på deres evne til at drive positiv forandring i verden, og det bliver i højere grad sat i system. 

Nye krav stiller virksomhederne over for nye udfordringer, der spænder fra at indsamle præcise data, navigere gennem ny regulering til at etablere passende strukturer og governance. Mangel på nødvendige kompetencer udgør yderligere en barriere, mens teknologisk tilegnelse er afgørende for at støtte op om bæredygtighedsinitiativerne. 

Virksomhederne risikerer at drukne i datakrav ud fra en bred vifte af nye regulativer fra EU om bæredygtig produktion, herunder den nye CSRD-lovgivning, ecodesignforordningen og det underliggende krav om Det Digitale Produktpas (DPP).

På denne event udforsker vi udfordringerne, diskuterer strategier for effektiv digital implementering og gennem real life cases lærer, hvordan teknologi og data kan være en drivkraft for forandring. Vi vil også undersøge de store muligheder lovkravene kan give, som en strategisk løftestang til at nå virksomhedens bæredygtighedsmål, uanset niveauet for bæredygtighedsambitionen. 

Læs programmet her

Dagens agenda

09.00-09.10

Intro v. Christina Worsøe, Director i Immeo

09.10-09.35

ESG-data: Fra compliance til strategisk værdi

ESG bevæger sig mod at blive en uundgåelig og afgørende faktor for virksomheder, idet der stilles nye krav til forretningspraksis, som virksomheder er nødt til at forholde sig til. Bliv klogere på ESG-området og påvirkningen af de bæredygtighedsinitiativer, der rammer industrien, samt hvordan disse stiller virksomheder over for nye dataudfordringer. Den rette håndtering af ESG-data er ikke længere kun et spørgsmål om compliance, men en strategisk drivkraft for virksomheder til at udnytte data til at opnå nye indsigter og skabe nye forretningsmuligheder.

Dansk Industri Karin Klitgaard, Underdirektør
09.35-10.00

ESG i M&A – fra risikostyring til værdiskabelse

I de seneste år har vi været vidner til en hurtig stigning i efterspørgslen efter ESG Due Diligence (DD) og Vendor Due Diligence (VDD). Fra hovedsageligt at være et element, der skulle adresseres fra et risikoperspektiv, er ESG i stigende grad blevet værdiskabende. Ikke kun af impact-fonde, men af almindelige PE-fonde, der søger at frigøre værdiøgninger fra aktiver, der er i overensstemmelse med artikel 9, og har regulatorisk medvind fra hurtigt fremvoksende ny regulering.

The Footprint Firm Anna Søndergaard, Co-founder & Partner
10.00-10.25

Bæredygtigt produktdesign som drivkraft for kundeoplevelsen

Outfit Internationals forpligtelse til bæredygtighed er indlejret i deres forretningsstrategi, hvor de nu forbereder og arbejder hen imod øget brug af data til at måle og forbedre deres miljøaftryk og sikre ansvarlig virksomhedsstyring. Den datadrevne tilgang giver dem de nødvendige værktøjer til at indsamle, analysere og dele de data, der viser deres fremskridt og forpligtelse til ESG-initiativer.

Outfit International Nikolaj Trier, Director of Operations
10.25-10.40

Pause

10.40-11.05

Gør dine data klar til det Digitale Produktpas

Verden stræber efter bæredygtighed og gennemsigtighed, hvilket har ført til introduktionen af Det Digitale Produktpas (DPP), en ny æra af ansvarlighed, der fremmer genbrug ved at tilbyde detaljeret indsigt i produkters sporbarhed og miljøaftryk.

Forstå de dataudfordringer, som virksomheder møder ved implementeringen af DPP, og få indblik i hvordan en dataarkitektur adresserer disse. Denne tilgang skaber et solidt grundlag for at håndtere ESG-data, hvilket sætter virksomheder i stand til at imødekomme DPP-kravene og fremme deres ESG-dagsorden.

Immeo Lasse Quorning, Principal Consultant
11.05-11.30

Sustainability across the full value chain in manufacturing (presentation in English)

Rockwool is leading the effort to improve sustainability in isolation & building material. As a global manufacturer Rockwool must take responsibly across the full value chain from sourcing, product durability and recycling. The ambition impacts both business operations and digital initiatives on all level. Caterina Rocca is Group Regulatory Affairs Director and actively involved in the definition of the new Digital Product Passport to improve ESG footprint in construction.

ROCKWOOL Group Caterina Rocca, Group Regulatory Affairs Director
11.30-11.45

Cirkulære forretningsmodeller

Cirkulære forretningsmodeller tegner til at blive den største forretningsrevolution i vores tid. Få indsigt i NORNORM Furniture-as-service og hvordan dette er et eksempel på, at digitaliseringsmuligheder og AI kan understøtte transformationen. 

NORNORM Anders Jepsen, CEO
11.45-12.00

Opsamling & afrunding v. Christina Worsøe, Director i Immeo

12.00-13.00

Frokost og networking

Mød vores partnere

Vil du vide mere?

kontakt
Simon Aisen Partner

+45 2222 0260

sai@immeo.dk

sai
breaker