Kom med, når vi den 17. april sætter fokus på datadrevet ESG og det digitale produktpas. Lad dig inspirere af spændende oplæg fra en række førende eksperter fra bl.a. Dansk Industri, The Footprint Firm, Outfit International og Rockwool, som vil dele konkrete cases, indsigter og best practices.
Bæredygtighed og ESG (Environmental, Social & Governance) er ikke længere sidebemærkninger. Det er strategiske pejlemærker for alle organisationer, der vil lykkes kommercielt.
Størstedelen af danske virksomheder vurderer bæredygtighed i top 3 over de vigtigste agendaer for fremtiden. Det skyldes, at de ikke længere kun måles på deres økonomiske præstationer, men også på deres evne til at drive positiv forandring i verden, og det bliver i højere grad sat i system.
Nye krav stiller virksomhederne over for nye udfordringer, der spænder fra at indsamle præcise data, navigere gennem ny regulering til at etablere passende strukturer og governance. Mangel på nødvendige kompetencer udgør yderligere en barriere, mens teknologisk tilegnelse er afgørende for at støtte op om bæredygtighedsinitiativerne.
Virksomhederne risikerer at drukne i datakrav ud fra en bred vifte af nye regulativer fra EU om bæredygtig produktion, herunder den nye CSRD-lovgivning, ecodesignforordningen og det underliggende krav om Det Digitale Produktpas (DPP).
På denne event udforsker vi udfordringerne, diskuterer strategier for effektiv digital implementering og gennem real life cases lærer, hvordan teknologi og data kan være en drivkraft for forandring. Vi vil også undersøge de store muligheder lovkravene kan give, som en strategisk løftestang til at nå virksomhedens bæredygtighedsmål, uanset niveauet for bæredygtighedsambitionen.
Læs programmet her09.00-09.10 |
Intro v. Christina Worsøe, Director i Immeo |
09.10-09.35 |
ESG-data: Fra compliance til strategisk værdi ESG bevæger sig mod at blive en uundgåelig og afgørende faktor for virksomheder, idet der stilles nye krav til forretningspraksis, som virksomheder er nødt til at forholde sig til. Bliv klogere på ESG-området og påvirkningen af de bæredygtighedsinitiativer, der rammer industrien, samt hvordan disse stiller virksomheder over for nye dataudfordringer. Den rette håndtering af ESG-data er ikke længere kun et spørgsmål om compliance, men en strategisk drivkraft for virksomheder til at udnytte data til at opnå nye indsigter og skabe nye forretningsmuligheder.
Dansk Industri
Karin Klitgaard, Underdirektør
|
09.35-10.00 |
ESG i M&A – fra risikostyring til værdiskabelse I de seneste år har vi været vidner til en hurtig stigning i efterspørgslen efter ESG Due Diligence (DD) og Vendor Due Diligence (VDD). Fra hovedsageligt at være et element, der skulle adresseres fra et risikoperspektiv, er ESG i stigende grad blevet værdiskabende. Ikke kun af impact-fonde, men af almindelige PE-fonde, der søger at frigøre værdiøgninger fra aktiver, der er i overensstemmelse med artikel 9, og har regulatorisk medvind fra hurtigt fremvoksende ny regulering.
The Footprint Firm
Anna Søndergaard, Co-founder & Partner
|
10.00-10.25 |
Bæredygtigt produktdesign som drivkraft for kundeoplevelsen Outfit Internationals forpligtelse til bæredygtighed er indlejret i deres forretningsstrategi, hvor de nu forbereder og arbejder hen imod øget brug af data til at måle og forbedre deres miljøaftryk og sikre ansvarlig virksomhedsstyring. Den datadrevne tilgang giver dem de nødvendige værktøjer til at indsamle, analysere og dele de data, der viser deres fremskridt og forpligtelse til ESG-initiativer.
Outfit International
Nikolaj Trier, Director of Operations
|
10.25-10.40 |
Pause |
10.40-11.05 |
Gør dine data klar til det Digitale Produktpas Verden stræber efter bæredygtighed og gennemsigtighed, hvilket har ført til introduktionen af Det Digitale Produktpas (DPP), en ny æra af ansvarlighed, der fremmer genbrug ved at tilbyde detaljeret indsigt i produkters sporbarhed og miljøaftryk. Forstå de dataudfordringer, som virksomheder møder ved implementeringen af DPP, og få indblik i hvordan en dataarkitektur adresserer disse. Denne tilgang skaber et solidt grundlag for at håndtere ESG-data, hvilket sætter virksomheder i stand til at imødekomme DPP-kravene og fremme deres ESG-dagsorden.
Immeo
Lasse Quorning, Principal Consultant
|
11.05-11.30 |
Sustainability across the full value chain in manufacturing (presentation in English) Rockwool is leading the effort to improve sustainability in isolation & building material. As a global manufacturer Rockwool must take responsibly across the full value chain from sourcing, product durability and recycling. The ambition impacts both business operations and digital initiatives on all level. Caterina Rocca is Group Regulatory Affairs Director and actively involved in the definition of the new Digital Product Passport to improve ESG footprint in construction.
ROCKWOOL Group
Caterina Rocca, Group Regulatory Affairs Director
|
11.30-11.45 |
Cirkulære forretningsmodeller Cirkulære forretningsmodeller tegner til at blive den største forretningsrevolution i vores tid. Få indsigt i NORNORM Furniture-as-service og hvordan dette er et eksempel på, at digitaliseringsmuligheder og AI kan understøtte transformationen.
NORNORM
Anders Jepsen, CEO
|
11.45-12.00 |
Opsamling & afrunding v. Christina Worsøe, Director i Immeo |
12.00-13.00 |
Frokost og networking |
Arrangementet er målrettet ledere, der arbejder med bæredygtighed, it og forretningsudvikling og ønsker at blive godt rustet til kravene om Det Digitale Produktpas og opnå indsigt i, hvordan digitalisering og data kan være en drivkraft for forandring.
Der er begrænsede pladser, og i tilfælde af overtegning forbeholder vi os retten til at tildele pladserne efter målgruppen.
Vi forbeholder os retten til at opkræve et udeblivelsesgebyr på 500 kr.