Kundecase-Vestas_PIM

Succesfuld digitalisering af B2B markedet for Vestas

Vestas vil være global leder inden for after-sales og servicemarkedet i vindenergisektoren. Med et nyt PIM-system, som optimerer deres kunders købs- og produktoplevelser, kan vindgiganten levere innovative servicetilbud.

kontakt

Ivan Beltoft
Partner, Forretningsudvikling

Udfordringen

Vestas har en online markedsplads for reservedele til vindmøller – shop.vestas.com – som er en globalt førende platform på markedet. Her kan Vestas' kunder finde tusindvis af reservedele – fra møtrikker til vinger - fra mange forskellige leverandører og til alle de førende vindturbinemodeller.

Sortimentet omfattede tidligere ca. 25.000 produkter og reservedele. Her blev produktinformationen overført til webshoppen fra deres SAP-system via manuelle processer.

Ambitionen var derfor at effektivisere og automatisere disse overførsler, og i stedet skabe et skalérbart kommercielt produktkatalog, hvor også serviceopgaver skulle indgå på linje med øvrige kommercielle produkter.

Screenshot 2024-12-16 at 13

Løsningen

Løsningen blev et PIM-system baseret på inRiver platformen med skalérbare cloud-komponenter på Microsoft Azure til at sikre én enkelt kilde for produktinformation for hvert produkt og service til både interne og eksterne salgskanaler.

Produkterne bliver beriget i PIM med omfattende og detaljeret data af både teknisk og kommerciel karakter i form af tekster, billeder, tekniske specifikationer og relevant dokumentation og er herefter tilgængelig for kunderne på deres eCommerce kanal.

Resultatet

Vestas står i dag med en skalérbar, digital platform, der optimerer kundernes købsoplevelse og tilbyder dem innovative servicetilbud.  Shop.vestas.com gør det muligt at arbejde effektivt med produktberigelse, katalogstruktur og sortimentsstyring.

Salg, service og support kan sikre optimal kundeservice med rig og detaljeret info om serviceopgaver og -produkter via en intern informationsportal.

Større produktsortiment og innovative servicetilbud

Sortimentet er vokset fra 25.000 til 80.000 produkter i webshoppen

Strukturerede datakilder sikrer "Single point of truth" for alle Vestas' services.

Al produktdata har nu én fælles struktur

Automatiseret arbejdsproces fra SAP til Episerver

Vi har store forventninger til at kunne tilbyde vores interne folk et meget bedre overblik over tilgængelige services fra ét sted, så alle bliver bedre til at udnytte systemet.

Lars Elkjær Andersen
Sr. Director eCommerce & Digital Customer Channels

Samarbejdet

Vestas og Immeo har haft et frugtbart og tillidsbaseret samarbejde. Ud af det er der blevet skabt en ambitiøs PIM-løsning, der succesfuldt har digitaliseret B2B markedet for Vestas.

Projektet er blevet succesfuldt realiseret indenfor en relativt kort tidsramme, og Vestas har set en kæmpe effektivitetsforbedring i sine processer fra dag ét. Shop.vestas.com tilbyder nu et altid opdateret og relevant katalog tilgængeligt for sine kunder.

Tak til Vestas for et værdiskabende samarbejde og for at have tillid til os. Det er et projekt med mærkbare resultater, som vi er rigtig stolte af.

Implementeringen forløb meget effektivt, og vi har følt os i trygge hænder gennem hele processen med Immeo som en dygtig partner.

Lars Elkjær Andersen
Sr. Director eCommerce & Digital Customer Channels

Vil du vide mere?

kontakt
Ivan Beltoft Partner

+45 2222 0252

ibe@immeo.dk

Ivan-Beltoft-Partner-Immeo
breaker