Kundecase-Oticon-PIM-system

Oticon gør produktoplevelsen mere personlig

Oticon er globalt førende indenfor udvikling og produktion af høreapparater og høretekniske hjælpemidler. Med deres nye PIM-system har de skabt en personlig produktoplevelse på tværs af salgskanaler.

kontakt

Ivan Beltoft
Partner, Forretningsudvikling

Udfordringen

Antallet af produktvarianter er de seneste år eksploderet, og det har understreget et behov i Oticon for at kunne styre, berige og målrette produktoplevelsen. Et konkret initiativ har været en ny global B2B-webshop til alle forhandlere af høreapparater. Webshoppen skal understøtte en brugervenlig konfiguration og bestilling af de ofte højt-specialiserede høreapparater.

Salg af høreapparater kræver viden og overblik

Salget af høreapparater foregår typisk gennem rådgivning og vejledning i et hørecenter, hvor en audiolog hjælper brugeren med at finde det rigtige høreapparat. Det er en model der kræver stor indsigt i muligheder og produkttilbud.

Kundecase-Oticon-Enterprise-PIM
Kundecase-Oticon-PIM

Løsningen

Oticon har valgt inriver PIM til at binde et komplekst produktsortiment sammen med et stadigt voksende antal digitale touch points og services. 

Oticon startede med en prototype, som kunne skabe sikkerhed for løsningen og give gradvis indsigt og læring, som alternativ til en stor analyseproces. Det blev gjort i en agil proces med involvering af de relevante stakeholders.

Der har under forløbet været en tæt relation mellem it og marketing, hvor marketing tog et tidligt ejerskab for projektet, da de fremadrettet skal eje product marketing hub’en, hvor alle elementer og muligheder omkring høreapparatet bliver samlet.

PIM - et værktøj der skaber overblik

Med inriver PIM er der skabt et fælles værktøj, der giver overblik og effektive værktøjer til at håndtere de mange relationer i den komplekse produktmodel.

Løsningen har givet Oticons salg- & marketingafdeling nye muligheder for at tage ansvar for den digitale produktoplevelse. Hvor det tidligere foregik i parallelle arbejdsgange, kan det nu foregå i en sammenhængende proces.

Kundecase-Oticon-PIM-B2B-shop

PIM-løsningen fungerer som en central 'product marketing hub'. Den forbinder produktdata fra konfigurationsplatformen Configit med webshoppen på tværs af markeder og kataloger. PIM kan definere en 'partiel variant', der gør det muligt at berige produkter med relevante beskrivelser, oversættelser og billeder på tværs af millioner af varianter.

Kundecase-Oticon-PIM-loesning-iPad

En yderligere kompleksitet har været, at de enkelte markeder og forhandlere har egne sortimenter, som skal tilpasses de rette produktvarianter, marketingtekster og synliggørelse af relaterede produkter i købsprocessen. Det er løst ved, at PIM skaber kundespecifikke sortimenter, som efterfølgende organiseres og beriges i en sammenhængende arbejdsproces. Der er lavet et 'single point of truth' på visningen af produkter i de digitale kanaler. 

Kundecase-Oticon

Vi har været yderst tilfredse med vores foreløbige samarbejde med Immeo. Immeos evne til hurtigt at forstå vores forretning og vores komplekse produkter har virkelig været en betydelig faktor for projektets succes.

Anne Merete Plougmand
Director E-Business, Oticon

Resultatet

Med PIM har Oticon opnået en bedre og mere personlig produktoplevelse for slutkunden. Løsningen giver et langt bedre overblik ved bestilling, og sikrer at kunden modtager det korrekte produkt. Det forbedrer ikke kun kundeoplevelsen men også den interne arbejdsgang og efterfølgende flow i processen.

Oticon har opnået en optimeret produktoplevelse på tværs af kanaler og vil fortsat arbejde på at gøre bruger- og produktoplevelsen mere personlig og relevant. Alle grundlæggende værktøjer er på plads, og man kan nu skalere til flere kanaler og services.

Samarbejdet

Samarbejdet med Oticon var præget af en tæt og integreret arbejdsform, der gjorde det muligt at reagere hurtigt på ændringer og skabe stærk forankring i organisationen.

Ved at placere projektteamet fysisk hos Oticon gennem store dele af processen, sikrede vi en nærhed og forståelse for projektets mange interessenter.

Immeo fik meget hurtigt forankret projektet i organisationen. Resultatet blev, at vi meget hurtigt kunne agere på ændringer i projektet og have tæt relation til de mange stakeholders. Det gjorde forankringen lettere.

Anne Merete Plougmand
Director E-Business, Oticon

Vil du vide mere?

kontakt
Ivan Beltoft Partner

+45 2222 0252

ibe@immeo.dk

Ivan-Beltoft-Partner-Immeo
breaker