Kundecase-nordlux-pendel

Nordlux tænder for strategisk digitaliserings-proces med ny "Cradle to Grave" PIM-løsning

Nordlux er på en ambitiøs vækst- og produktudviklingsrejse, hvor flere produkter skal lanceres hyppigere. Det kræver derfor en redigitalisering af måden, produktinformation håndteres på.

kontakt

Ivan Beltoft
Partner, Forretningsudvikling

Udfordringen

Nordlux er en af Europas førende udbydere af moderne og funktionel belysning til hjemmet med deres design fordelt på seks forskellige produktkategorier og salg i mere end 64 lande.

Som startskuddet til en større digitaliseringsproces ønskede Nordlux i højere grad at kunne styre alle eksisterende og kommende produkter, data og medier, og dermed have ét samlet overblik over hele produktsortimentet. Derudover var det vigtigt for dem at få bedre mulighed for at styre produktdata fra produktets indledende idé til end-of-life.

Bedre kontrol af produktdata fra vugge til grav

Nordlux ville sikre en effektiv og skalerbar proces for hurtigere at kunne ramme markedet med nye produkter såvel som evergreens hos deres over 4.000 forhandlere.

Kravet var derfor at få etableret et nyt Product Information Management-system (PIM), som ikke bare virkede som et traditionelt PIM-system, men som også kunne være i stand til at løfte deres forretning yderligere og styre produktdata i hele produktets livscyklus.

Kundecase-nordlux-spisestue (1)

Løsningen

For at kunne få en skalerbar løsning og efterleve de europæiske krav til belysningsprodukters energieffektivitet, som f.eks. klassificeringssystem til det europæiske energimærke, var der et behov for hurtigt at kunne omstille sig til nye krav til produktinformation.  

I dialogen med Nordlux omkring deres behov blev anbefalingen derfor ført over på en PIM-løsning, der tager ejerskab af hele produktets levetid. Nordlux besluttede sig derfor for at kigge efter en moderne og gennemtænkt platform, som kunne understøtte og dække alle nuværende såvel som fremtidige behov for PLM/PIM og DAM. Valget faldt på inriver PIM.

Bagom leverancen

Inriver PIM er en brugervenlig platform, hvor der er mange muligheder for at berige produkter, hvilket skaber større frihed og mere overblik for brugerne.

Platformen har givet Nordlux et stærkt og skalerbart værktøj til at holde et skarpt overblik over alle produkter, fra idé til lancering, med alle elementer såsom produkttype, familie, certificeringer, energiklasse etc.

Derudover er distributionen ud til de forskellige kanaler intuitiv og brugervenlig - både på element- og kanalniveau.

kundecase-Nordlux-inriver-pim

Behovsanalysen afdækkede også kravene til Digital Asset Management (DAM), som viste, at Nordlux havde et behov for at kunne styre alle digitale visuelle materialer til hvert produkt såsom certifikater, manualer, emballage- og produktbilledfiler. 

Valget faldt derfor på at udnytte inriver PIMs indbyggede funktioner til styring af dette.

Samtidig gjorde denne styring også Nordlux i stand til at dele og give alle deres forhandlere adgang til alle deres digitale visuelle materialer gennem den intuitive og brugervenlige inriver Content Store.

kundecase Nordlux inriver dam

Nordlux havde allerede et PIM-system, hvor ERP var styrende for en stor del af produktdata. Arkitekturen var hverken skalerbar eller matchede ambitionerne i takt med et voksende databehov. Alt imens blev ERP-systemet fyldt med masse unødig data. 

Samtidig havde Nordlux store ambitioner om at løfte og skalere deres nuværende B2B e-handelsløsning, som ikke bare skulle vækste, men også udbredes til at inkludere flere markeder.  

Derfor gentænkte de også konteksten for deres nuværende produktdata, struktur og processer for bedre at kunne håndtere fremtidens produktinformationer og styre processerne gennem produkternes samlede livscyklus.

Gennem både et godt samarbejde og højt teknisk niveau er hele migreringen til inriver Cloud forløbet fuldstændig efter planen. Vi har oplevet Immeo som ekstraordinært gode til et helt tæt samarbejde, som derved har givet de helt rigtige løsninger for Nordlux.

Marc Jørgensen
Digital Lead, Nordlux

Resultatet

Inriver PIM-løsningen hjælper Nordlux med at strømline og effektivisere interne processer ved oprettelse, styring og deling af produktdata. Det har frigivet meget manuelt arbejde, som nu kan blive brugt til udvikling af andre digitaliseringsinitiativer.  

Med den nye løsning har Nordlux også skabt forudsætningen for at have ’a single source of truth’, så både data og filer til alle produkter er samlet på én platform, som fungerer som Master Data. 

Løsningen har desuden skabt et øget salg gennem en mere effektiv styring af produkter, syndikering af data, reduktion i returneringer - og derigennem bedre kundeoplevelser, der tilsammen bidrager til at skabe større omsætning.

inriver PIM klæder Nordlux på til fremtidig innovation

Gennem implementeringsprocessen har Nordlux også løbende identificeret, at systemet kan løfte flere opgaver, der ikke indledningsvist var afdækket et behov for. Implementeringen af inriver PIM har derfor også gjort Nordlux i stand til selv at udnytte de muligheder, som platformen har, og givet dem inspiration til fremtidige behov, muligheder og krav.

Samarbejdet

Sammen med Nordlux etablerede vi et dedikeret projektteam, som betød, at teamet sammen hurtigt kunne definere og tage beslutninger og ikke mindst effektivt eksekvere på disse. Det resulterede i en effektiv proces - og i sidste ende en succesfuld leverance leveret under budget.

Vi har som rådgiver og implementeringspartner fået etableret en moderne inriver PIM-løsning udvidet til at understøtte PLM-processen samtidig med, at Nordlux har undgået overraskelser i implementeringsprocessen og er kommet i mål med leverancen indenfor den aftalte tidsplan og økonomiske ramme.

For Nordlux’ CEO, Niels Jakobsen, var fokus at finde en kompetent partner med forståelse for behov og forretningen, og som samtidig kunne holde, hvad de lovede.

Vi valgte at gå med Immeo, og vi er ikke blevet skuffet. Vi har fået skabt en løsning, som understøtter vores behov. Immeo har været utroligt professionelle og har leveret til tiden.

Niels Jakobsen
CEO, Nordlux

Vil du vide mere?

kontakt
Ivan Beltoft Partner

+45 2222 0252

ibe@immeo.dk

Ivan-Beltoft-Partner-Immeo
breaker