Product Planner gør det muligt for forbrugeren selv at designe sin egen modulsofa i 3D gennem en intuitiv og brugervenlig guide. Product Planner er gjort tilgængelig både online og i butikkerne.
Muuto har fået en ny global B2B-commerce og branding-platform, som sikrer en stærkere omnichannel brand- og købsoplevelse for designvirksomhedens +4000 forhandlere og samarbejdspartnere.
Efter en stejl vækstkurve, vil Muuto strømline interne og eksterne processer for at kunne digitalisere forretningen og fortsætte den imponerende vækstrejse internationalt.
Muutos forretningsmodel er B2B-salg til +4.000 forhandlere globalt. Designvirksomheden har løbende åbnet en række flagship-butikker for at give kunderne den bedst mulige brandoplevelse og understøtte samarbejdspartnerne i deres salg.
Muutos ambition med en ny e-commerce-løsning er at understøtte sine samarbejdspartnere i salgsprocessen ved at skabe en stærkere brandoplevelse.
Den samlede løsning er bygget på et datafundament, som udover at danne grundlaget for Muuto.com også gør det muligt at udstille og genbruge data til andre formål.
Foruden en moderne e-commerce-platform, er der specialudviklet en række digitale værktøjer til at styrke købsoplevelsen. Blandt andet en produktkonfigurator og Product Planner, der giver forbrugere og samarbejdspartnere bedre mulighed for at opleve og bestille Muutos sortiment – både online og i butikker.
Det betyder, at Muuto nemt kan få udviklet nye smarte digitale værktøjer til bedre at understøtte forhandlere og samarbejdspartnere i salget af deres produkter. Disse specialudviklede digitale værktøjer inkluderer blandt andet:
Product Planner gør det muligt for forbrugeren selv at designe sin egen modulsofa i 3D gennem en intuitiv og brugervenlig guide. Product Planner er gjort tilgængelig både online og i butikkerne.
En smart drag’n’drop-funktion gør, at forbrugeren kan sammensætte sin sofa ud fra de mange forskellige moduler.
På 3. trin vælger forbrugeren, om der skal være ekstra puder og i så fald hvilke.
Til slut vælger forbrugeren, hvilket tekstil og farve sofaen eller et enkelt modul skal have.
Muutos nye digitale brandunivers og B2B-commerce-platform er udviklet på Optimizely Experience Platform, hvor styringen af den nye konfigurerbare produktmodel sker med inriver PIM-systemet, mens digitale assets, som brandbilleder og -videoer, bliver leveret gennem Digizuite DAM.
Microsoft Azure er brugt som skalerbar integrations- og driftsplatform. Udover B2B-platformen indeholder løsningen, et nyt website for Muuto.com, et brandunivers, og et professionelt site til udstilling af digitale assets og værktøjer til arkitekter og designere.
En ny produktmodel skaber en enkel måde at sælge komplekse produkter på i et sortiment med kun 250 produkter men millioner af varianter.
Produktmodellen bliver vedligeholdt i et nyt inriver PIM-system, hvor produktdata bliver vedligeholdt et sted med informationer såsom produktkategorier, møbeltyper, farver, materialer, test og certifikater m.fl.
I samarbejde med Dept Agency og Norgram, har vi skabt en B2B-commerce og branding-platform, der sikrer en stærkere brugeroplevelse i et moderne brandunivers. Den nye platform hjælper Muuto med at forbedre kundetilfredshed og effektivitet.
I dag kan Muuto hurtigere, nemmere og bedre interagere med deres 4000+ partnere og forhandlere over hele verden. Platformen giver et utal af muligheder for at tilbyde specialtilpassede services og produkter til de enkelte markeder og segmenter.
Samtidig reducerer PIM-løsningen time-to-market ved produktlanceringer og begrænser antallet af fejl i data, samt manuelt arbejde i forbindelse med markedsføring og salg.
På den måde styrker løsningen Muutos evne til effektivt at kunne håndtere deres fremtidige vækstpotentiale uden at gå på kompromis med kundeoplevelsen.
Vi er blevet omstillingsparate. Vi kan servicere vores kunder og partnere hurtigere og bedre, og ease-of-doing business er ganske enkelt forbedret nu. Det er blevet meget nemmere for os at fasttracke processer.
Inden udviklingen af den nye e-commerce-platform, gennemførte vi i tæt samarbejde med Muutos forretning og it en foranalyse, hvor alle involverede arbejdsprocesser blev kortlagt på tværs af produktudvikling, supply chain, lager, salg, marketing og kundeservice. Forretningsprocesser, datamodeller, it-systemer og Excel-ark blev analyseret, og udmundede sig i en anbefaling af Muutos fremtidige it-arkitektur, samt definition af en ny produktmodel, varenummerstruktur og data governance-principper.
Dept Agency havde ansvar for design af UX-konceptet til at understøtte brand- og købsoplevelsen. Gennem en række kundeinterviews blev krav og behov identificeret og disse kundeindsigter affødte endnu en række nye krav til den nye digitale platform.
De samlede indsigter fra analysen af de interne og eksterne interessenter dannede rammen for et roadmap og en samlet implementeringsplan, der strakte sig over flere faser.
Færre kundeservice-henvendelser
Varianter visualiseret via konfigurator
Udgangspunktet for projektet var udviklingen af en ny B2B-commerce-platform for at gøre det nemmere for kunderne at bestille produkter.
Vi har rådgivet Muuto for at sikre, at det digitale fundament kunne matche deres store forretningsmæssige ambitioner, og hjulpet til at finde de rigtige løsninger, der kan skalere i takt med Muutos vækst.
Det blev startskuddet til en fuld digital transformation af alle processer på tværs af virksomheden.
Det har været et samarbejde præget af fuld af tillid hele vejen. De har vist ekstrem stor forståelse for, hvad der har drevet os som forretning, og forstået hvilket niveau vi er på, og hvordan de bedst har kunnet hjælpe os.