341_Ny cancer_H264 1920 x 10800389

Sådan skaber Kræftens Bekæmpelse bedre brugeroplevelser

8 millioner besøg i løbet af et år - eller 22.000 besøg om dagen. Kræftens Bekæmpelses website er velbesøgt af både patienter, pårørende og sundhedsprofessionelle.

kontakt

Ivan Beltoft
Partner, Forretningsudvikling

Udfordringen

Foreningens daværende hjemmeside var baseret på en ældre og kompleks CMS-løsning med specialudviklede applikationer og skræddersyede funktionaliteter, der teknisk og brugeroplevelsesmæssigt kunne betegnes som umoderne.

Derfor havde foreningen brug for en mere tilgængelig hjemmeside, der blandt andet tager hensyn til, at syv ud af ti brugere besøger cancer.dk fra deres mobil.

thumbnail_hero2-1-770x392

Løsningen

Vi har udviklet websitet med skarpt fokus på de fire hovedprincipper fra WCAG: Opfattelig, anvendelig, forståelig og robust præsentation af indhold.

Det er nødvendigt for at kunne sikre tilgængeligheden tilstrækkeligt. Blandt andet skal det være muligt for brugerne at kunne navigere på siden kun ved brug af keyboard eller støttet af en skærmlæser. 

Cancer.dk skal leve op til webtilgængelighedskrav WCAG 2.1

WCAG 2.1 står for Web Content Accessibility Guidelines.

Standarden som den danske lovgivning om webtilgængelighed lægger sig op ad kaldes WCAG (Web Content Accessibility Guidelines). WCAG-standarden bygger på fire grundprincipper.

Et website skal være: 1) opfattelig, 2) anvendelig, 3) forståelig og 4) robust.

De fire principper udbygges med 13 retningslinjer med hver deres succeskriterier, som tilgængeligheden bliver målt efter. 

Kræftens Bekæmpelse stiller som krav til sit nye website, at det skal leve op til de lovmæssige tilgængelighedskrav, der også går under navnet WCAG 2.1.

Som NGO er Kræftens Bekæmpelse ikke forpligtet til at leve op til lovgivningen, det er foreløbigt kun offentlige virksomheder, der er underlagt krav om webtilgængelighed.

Alligevel ønsker foreningen at leve op til standarden. Det handler om at være tilgængelig for de mennesker, der har brug for det, og da kræftramte kan blive ramt af synsforstyrrelser eller nedsat funktionsevne som følge af sygdom eller behandling, giver det god mening.

Ligeledes oplever mere end halvdelen af kræftoverlevere senfølger, enten i form af fysiske eller psykiske helbredsproblemer, der kan forårsage træthed, angst, smerter eller kognitive udfordringer.

Vi er ubetinget det største website om kræft på dansk herhjemme og har mange relevante brugere, der har brug for vores indhold. Det nytter simpelthen ikke, hvis man ikke kan bruge vores hjemmeside på grund af funktionsnedsættelse.

Hanne Sandvang
Head of Digital, Kræftens Bekæmpelse

Sådan gik vi til opgaven

Resultatet

Kræftens Bekæmpelses nye webplatform er et godt eksempel på, hvordan teknisk ekspertise kan forenes med et stærkt engagement i tilgængelighed målrettet WCAG 2.1's fire overordnede principper. 

I dag lever det nye website op til WCAG 2.1's principper.

 

 

Samarbejdet har resulteret i en række værdiskabende tiltag:

Det nye website er blevet nemmere at forstå - blandt andet gennem en velovervejet farvepalette, som ikke kun gør sitet mere æstetisk tiltalende, men også tilgængeligt for brugere, der lider af farveblindhed og lignende synshandicap.

En responsiv designstrategi sikrer, at sitet er blevet mere anvendeligt og lige så brugervenlig på en mobiltelefon som på en computer. Det er afgørende i en tid, hvor mange besøger internettet via mobil. Skærmlæserteknologi har også været i fokus, hvilket sikrer, at blinde og svagsynede brugere kan navigere på sitet uden hjælp.

I dag er websitet intuitivt, let at bruge og dermed mere forståeligt. Ensartede navigationsstrukturer og konsistente designelementer hjælper brugerne med hurtigt at blive fortrolige med sitets funktioner, hvilket reducerer forvirring og forbedrer brugeroplevelsen.

Vores tekniske ekspertise har bidraget med at sikre, at sitet fungerer fejlfrit på forskellige teknologier og browsere. Dette sikrer lang levetid og tilgængelighed, uanset hvilke hjælpemidler eller teknologier brugerne foretrækker at anvende.

Samarbejdet

Det kræver tillid, forståelse og empati for cancer.dk’s slutbrugere at udvikle en ny hjemmeside, der ikke bare er brugervenlig, men også digitalt inkluderende.

Vores tilgang har altid været at forstå vores kunders behov på et indgående niveau. Det har været en nøglekomponent i at levere en løsning, der ikke bare opfylder de tekniske standarder, men også spejler Kræftens Bekæmpelses mission om at være tilgængelige for alle, der har brug for dem.

Det bedste ved samarbejdet er, at Immeo kan levere varen. Konsulenterne ved hvad de snakker om og kan skabe den bedste løsning. Og så synes jeg, at det gør en kæmpe forskel, at Immeos konsulenter sidder sammen med os. Det har været helt vildt uvurderligt - og afgørende for projektets succes.

Hanne Sandvang
Head of Digital, Kræftens Bekæmpelse

Vil du vide mere?

kontakt
Ivan Beltoft Partner

+45 2222 0252

ibe@immeo.dk

Ivan-Beltoft-Partner-Immeo
breaker